Jonge mensen hebben een eigen taal voor zingeving. Hoe kunnen we hen gevoelig maken voor de dimensie van zingeving wanneer ze kampen met o.a. depressie of eenzaamheid?
Volg dit leernetwerk via hun LinkedIn-pagina
Veel jonge mensen zijn eenzaam of kampen met depressie of burn-outklachten. Hoe kunnen we jongeren en de direct betrokkenen vanuit hun leefomgeving gevoelig maken voor de dimensie van zingeving vanuit het gedachtegoed van Positieve Gezondheid en de Dialogical Self Theory? Hoe kunnen we (bestaande) tools t.b.v. zingevende communicatie (o.a. vanuit 'Zin in Leven' en de ZKM-vereniging) laten aansluiten bij en afstemmen op individuele behoeften van jongeren die het risico lopen te vereenzamen, jongeren met risico op depressie of die terminaal ziek zijn en/ of het risico lopen op burn- en/ of bore-out klachten?
Jongeren (12-25 jaar) die niet lekker in hun vel zitten.
Limburg en Noord-Brabant
Het leernetwerk zal eerst een inventarisatie maken van actuele ontwikkelingen en in praktijk gebrachte, bestaande werkvormen en tools. Vervolgens zullen de hiaten worden geformuleerd en vindt er onderzoek plaats naar waar behoefte aan is onder een brede groep stakeholders, waaronder een stichting voor Jongerenwerk, het Centrum voor Levensvragen en de Vereniging van Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst. Deze werkvorm wordt vervolgens geïmplementeerd, geëvalueerd en geborgd.
Bij beide uitkomsten zetten we de doelgroep als mede-onderzoekers en mede-implementatiekrachten in.
Bekijk artikel 'Weerbaar voor Veerkracht. De school als 'stem' in de ontwikkeling van veerkrachtige leerlingen.'
Voorzitter: Nelleke de Kruik - Stichting 't PGCJ en project 'Zin in Leven' - nelleke@zininleven.eu
Coördinator: Petra Ritzen - Project 'Zin in Leven' en Stichting Tijdig - petra@zininleven.eu / petra@stichtingtijdig.nl
Wil je meer weten of heb je een opmerking?
Neem contact met ons op via: