Jonge mensen met psychische problematiek moeten door wachttijden vaak wachten op hun behandeling. Welke ‘aandacht voor zingeving’ heeft een jongere die op een wachtlijst van Jeugd GGZ wordt geplaatst nodig van zorgprofessionals om ondersteund te worden bij het behouden van perspectief en om te voorkomen dat de jongere in een vacuüm terecht komt gedurende de wachttijd?
Welke 'aandacht voor zingeving' heeft een jongere die op een wachtlijst van Jeugd GGZ wordt geplaatst nodig van zorgprofessionals om ondersteund te worden bij het behouden van (toekomst)perspectief en om te voorkomen dat de jongere in een vacuüm terecht komt gedurende de wachttijd?
Jongeren (12-18 jaar) en jongvolwassenen (18-25 jaar) die op de wachtlijst staan voor Jeugd GGZ.
De leergemeenschap is actief in de regio Zwolle.
Het onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd volgens de cyclus van actieonderzoek. Participatie van alle betrokken partijen staat daarom centraal.
We werken in verschillende fasen:
De leergemeenschap ontwikkeld een zingeving-ondersteunende interventie, die binnen 2 weken na de eerste hulpvraag kan worden ingezet. Deze wordt op maat uitgevoerd om aan te sluiten bij de spirituele ontwikkeling en spirituele coping van een jongere met psychische problematiek die op een wachtlijst wordt geplaatst. De interventie heeft een positieve impact op het algeheel welbevinden en de kwaliteit van leven van de jongere.
Voorzitter: Dr. Aliza Damsma-Bakker MScN, MScE, RN (senior-onderzoeker lectoraat Zorg en Zingeving, Viaa). a.damsma@viaa.nl
Coördinator: Nog vast te stellen
Wil je meer weten of heb je een opmerking?
Neem contact met ons op via: